کد مطلب:193232 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

چگونه بر پیامبر صلوات درود بفرستیم؟
1- زیاد بن مروان از حریز روایت می كند كه گفت: به امام صادق - علیه السلام - عرض كردم: فدایت شوم؛ چگونه بر پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - صلوات و درود بفرستیم؟



[ صفحه 271]



فرمود: بگوئید:

«أللهم صل علی محمد و أهل بیته الذین أذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا»

یعنی: خداوندا؛ درود بفرست بر محمد و اهل بیت محمد كه پلیدی را از آنان دور ساختی و كاملا پاك قرار دادی.

راوی گوید: من در دلم گفتم: اللهم صل علی محمد و أهل بیته، (و بقیه را نگفتم).

حضرت (كه از نهان من با خبر شد) فرمود: این چنین نیست، به تو گفتم. بگو:

أللهم صل علی محمد و أهل بیته، بگو:

من گفتم: أللهم صل علی محمد و أهل بیته [1] .

حضرت (هنگامی كه این چنین دید فرمود): ای حریز تو نیكو حفظ می كنی، (و فراموش نمی كنی صبر كن تا تمام كنم)، و مثل آنچه كه برایت می گویم بگو:

«اللهم صل علی محمد و أهل بیته، الذین أذهبت عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا»

(راوی گوید): من هم همان طور كه حضرت فرمود گفتم:

سپس حضرت فرمود بگو:

أللهم صل علی محمد و أهل بیته الذین ألهمتهم علمك، و استحفظتهم كتابك، و استرعیتهم عبادك.

أللهم صل علی محمد و أهل بیته الذین أمرت بطاعتهم و أوجبت حبهم و مودتهم.

أللهم صل علی محمد و أهل بیته الذین جعلتهم ولاة أمرك بعد نبیك صلی الله علیه و علی أهل بیته.

یعنی: بارالها، بر محمد و أهل بیت او كه علمت را به آنان الهام نمودی، و آنان را حافظ و نگهبان كتابت قرار دادی، و بندگانت را تحت رعایت و رهبری آنان قرار



[ صفحه 272]



دادی، درود بفرست.

بارالها؛ بر محمد و اهل بیت او كه ما را به اطاعت از آنها دستور دادی، و محبت و مودت و دوستی آنها را بر ما واجب نمودی درود بفرست.

بارالها؛ بر محمد و اهل بیت او كه متولیان امر (دین تو) بعد از پیامبرت - صلی الله علیه و آله و سلم - هستند درود بفرست. [2] .

2- عبدالله بن سنان گوید: با گروهی از اصحابمان نزد امام صادق - علیه السلام - بودیم كه حضرت ابتداء به ما فرمود: شما چگونه بر پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - صلوات و درود می فرستید؟

عرض كردیم: می گوئیم: اللهم صل علی محمد و آل محمد.

حضرت فرمود: مثل اینكه شما به خدا دستور می دهید كه بر آنها صلوات بفرستد.

عرض كردیم: پس چگونه صلوات بفرستیم؟

سپس حضرت دعایی را تعلیم نمودند و فرمودند: این طور بگوئید (و به جهت اهمیت این دعا ترجمه ی آن را در اختیار خوانندگان گرامی می گذاریم.

بارالها: ای بالا برنده ی اجرام بالا و آسمانی، و ای پهن كننده ی گسترده ها (یا ای سازنده ی كرات و اجرام بیضوی شكل) و ای ایجاد كننده ی زمین و آسمانها، تو از ما پیمان گرفتی، و ما به نبوت و پیامبری محمد - صلی الله علیه و آله و سلم - اقرار نمودیم، و به ولایت علی بن ابی طالب - علیه السلام - اعتراف كردیم، و شنیدیم و اطاعت نمودیم، و ما را به فرستادن درود بر آنها دستور داده ای پس دانستیم كه این حق است و از این دستور پیروی نمودیم.

بارالها؛ من تو و محمد و علی و حاملان هشتگانه عرش و فرشته گان چهارگانه خزینه داران علمت را شاهد می گیرم كه آنچه انجام دادم از نمازهای واجب برای تو و تمام نوافل و زكاتهایم، و آنچه پاكیزه است نزد تو از قول و عملم بر محمد و آل



[ صفحه 273]



محمد است.

بارالها؛ از تو مسألت می نمایم كه مرا با آنها مرتبط سازی، و به وسیله ی آنها به خودت نزدیك كنی همان طوری كه مرا به فرستادن صلوات بر آنها امر نموده ای.

و شاهد می گیرم تو را كه من تسلیم او و اهل بیت او هستم، نه تكبر دارم و نه استنكاف می ورزم، پس به وسیله ی صلواتت و صلوات فرشته گانت ما را پاكیزه كن، زیرا این وعده و فرمایش تو است كه فرمودی: (هو الذی یصلی علیكم و ملائكته لیخرجكم من الظلمات إلی النور و كان بالمؤمنین رحیما - تحیتهم یوم یلقونه سلام و أعد لهم أجرا عظیما) [3] «او كسی است كه بر شما درود و رحمت می فرستد، و فرشتگان او (نیز) برای شما تقاضای رحمت می كنند تا شما را از ظلمات (جهل و شرك گناه) به سوی نور (ایمان و علم و تقوا) رهنمون گرداند؛ و او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است. تحیت آنها در روزی كه او را دیدار می كنند سلام است؛ و برای آنها پاداش پرارزشی فراهم ساخته است».

پس ما را به وسیله ی سلام و تحیتت نزدیك كن، و بر ما منت بگذار به دادن اجر كریمی از رحمتت و بهترین صلوات را از محمد به ما مخصوص كن، و بر آنها صلوات بفرست، زیرا صلوات و درود تو برای آنها مایه ی تسكین است.

و ما را به وسیله ی صلوات او و صلوات اهل بیت او پاك گردان، و آنچه را كه به ما دادی از شناخت و معرفت به آنها نزد خودت مستقر گردان به طور ثابت نه عاریتی ای مهربانترین مهربانان. [4] .


[1] گويا حريز از شدت علاقه مهلت نداد آقا جملات خود را تمام كند لذا بي صبرانه صدر كلام را باز هم تكرار نمود، لذا امام در عبارت بعدي اشاره به علاقه شديد مي كند.

[2] جمال الاسبوع: ص 240، بحارالأنوار: ج 91 ص 67 ح 55.

[3] سوره ي احزاب آيه ي 43 و 44.

[4] جمال الاسبوع، ص 238، بحارالأنوار: ج 91 ص 66 ح 54.